optymalizacja_stron_interntowych

Zalecenia wielu wymagających klientów uczuliły nas na przykładanie wagi do drobnych szczegółów i nauczyły kompleksowego podejścia do każdego projektu. Setki przeanalizowanych stron pozwalają sprostać kolejnym wyzwaniom i optymalnie skonstruować jej części składowe oraz przygotować prowadzące do niej łącza. W niniejszym artykule wskażemy najważniejsze kroki tego procesu.

Optymalizacja składa się na szereg działań on i off page (na i poza stroną), prowadzących do poprawy jakości treści, wydajności i responsywności interesujących nas witryn. W przypadku tego zabiegu warto pamiętać o co najmniej kilku istotnych elementach:

  • Strona powinna być zgodna ze standardami konsorcjum W3C (World Wide Web Consortium), założonego przez wynalazcę hipertekstu – Tima Bernersa Lee w październiku roku 1994. Dzięki opracowanym przez tamtejszych ekspertów schematom programowania i tworzenia serwisów w różnych językach elektronicznych (np. skryptowych), zyskamy pewność, że wyświetli się ona prawidłowo na każdej przeglądarce internetowej i na każdej rozdzielczości urządzenia.

  • Warto zadbać o obecność nagłówków HTML od H1 do H6, rozmieszczonych w odpowiedniej kolejności według hierarchii ich znaczenia. Każdy z nich powinien mieć dostosowane czcionki (np. powiększone lub wyboldowane) i najlepiej, jeśli zawierać będą skondensowane słowa kluczowe dla naszej branży. Tag H1 wskazywać musi na główną zawartość strony i z nielicznymi wyjątkami powinno się go stosować zaledwie jednorazowo, ponieważ jest niezwykle ważny dla wyszukiwarek. Jeśli nie zastosowaliśmy wcześniej tagów wyższych, nie ma potrzeby używać niższych. Pozostałych nagłówków w zasadzie nie obejmują limity liczbowe i mogą być stosowane dowolną ilość razy.

  • W tytułach strony i podstron powinien zostać umieszczony znacznik Title, na podstawie którego roboty wyszukiwarki określają tematykę treści. Prawidłowy tytuł nie powinien przekraczać około 65-70 znaków (bez spacji) i warto, by jego treść była unikalna na tle pozostałych, dotyczących odrębnych zagadnień. Dłuższe tytuły również zostaną zaindeksowane, jednak wówczas warto skonstruować je w taki sposób, żeby przeglądarka nie obcięła zawartych w nich słów kluczowych.

  • Adresy URL nie powinny przekraczać około 100 znaków ani być przesadnie skomplikowane tj. choćby nie zawierać znaków specjalnych i symboli. Najlepiej, jeśli już przed kliknięciem zdradzą internautom to, czego mogą się spodziewać w treści (tzw. friendly URL).

  • Pod tytułem i adresem URL strony widnieć powinien tag meta description, wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Jego treść nie jest istotna w procesie pozycjonowania, ale może wywierać wpływ na użytkowników, zachęcając ich ciekawym opisem do odwiedzin danego serwisu.

  • Treść strony powinna być możliwie unikalna i intrygująca, by zaabsorbować uwagę czytelnika i zatrzymać jego wzrok na dłużej zgrabną kontrowersją lub ciekawym nagłówkiem. Kluczowa jest rzecz jasna poprawność zarówno na gruncie merytorycznym, jak i gramatycznym. Niedopuszczalne są błędy ortograficzne czy interpunkcyjne, które świadczą o braku profesjonalizmu i niedopatrzeniach copywriterów. Tekst powinien być zbudowany logicznie i sensownie bez chaotycznej ściany słów, pełnej ogólników. Dla względów estetycznych i wygody odbioru warto podzielić go na akapity. Do tekstów źródłowych na stronie, artykułów na firmowym blogu itp., warto umiejętnie wplatać słowa kluczowe, pamiętając jednocześnie, że nadmierne ich wykorzystywanie prowadzi do zjawiska tzw. keyword stuffingu (ang. upychania), co może zaowocować karnym filtrem od przeglądarki Google. Niekiedy wygodniej jest zastosować w tym celu tzw. long tail (ang. długi ogon), zawierający nieco więcej wyrazów.

  • Każde zdjęcie lub grafika, umieszczana na stronie powinna być odpowiednio skompresowana do wygodnego rozmiaru, dopasowanego do szablonu z arkusza stylów CSS (określającego wygląd różnych elementów) i rozszerzenia (najlepiej PNG) w celu maksymalnego skrócenia czasu ładowania. Poza tym musi zostać opisana tekstem alternatywnym (czyli tzw. atrybutem alt), związanym z jej kodem HTML. Objaśnia on jej zawartość lub funkcję w skrócie. Tekst ten bywa pomocny w przypadku stron, na których wyłączone jest wyświetlanie grafik i przydaje się przede wszystkim osobom niewidomym, które mają możliwość posłużenia się ich odczytem za pośrednictwem odpowiednich programów. Zdjęcia mogą również linkować do powiązanych tematycznie artykułów na stronie.

  • Silnik strony musi zostać przystosowany do szybkiego ładowania obiektów, dlatego nie należy go przeciążać zbędną zawartością. Strona powinna wczytywać się możliwie szybko, zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i coraz bardziej popularnych wersjach mobilnych.

  • W katalogu głównym witryny warto umieścić plik robots.txt, który wskazuje te elementy, które wolimy pozostawić niedostępnymi dla robotów przeglądarek. Wspomaga to kierowanie ruchem, związanym z indeksowaniem strony i zapobiega przeciążeniom serwera nadmiarem informacji i marnowaniu zasobów sieciowych.

  • Równie istotne jest linkowanie między różnymi stronami i podstronami. Interfejs menu głównego musi być właściwie skonstruowany, by zachować responsywność i intuicyjność przemieszczania się po serwisie. Każda zakładka powinna bezproblemowo odsyłać użytkownika do wybranej kategorii lub działu. W odnośnikach, prowadzących do rozwiniętych wersji ofert zwykło się umieszczać zachęcające do kliknięcia teksty jak choćby “zobacz więcej” lub “sprawdź teraz”. Należy tutaj pamiętać o atrybutach dofollow i nofollow, czyli rodzajach linków, prowadzących do kolejnych adresów na stronie, które decydują o przekazaniu (bądź nie) części “mocy” (wartości) strony wraz ze współczynnikiem zaufania (trust rank) podczas przekierowania. Informacje te są później odczytywane i odpowiednio interpretowane przez roboty Google.

Wnioski

Optymalizacja stron internetowych (SEO) jest procesem niełatwym, rozłożonym w czasie i obejmującym mnogość następujących po sobie operacji, wymaga więc pewnej wprawy i pokładów cierpliwości. Każdy błąd może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego nie zaleca się wykonywania jej na własną rękę przez osoby niedoświadczone. Prawidłowo przeprowadzony proces optymalizacyjny ma niebagatelne znaczenie przy osiąganiu wyższych lokat w wynikach wyszukiwania dzięki poprawie przejrzystości serwisu i krótszego czasu ładowania na skutek prostszej struktury kodu HTML oraz odpowiednio zredagowanych tekstów źródłowych i otagowanych grafik, co skutkuje lepszą widocznością dla algorytmów wyszukiwarek, które mogą odtąd znacznie sprawniej odczytywać zawartość danej witryny. Uwydatnienie wartości marketingowej strony w dłuższej perspektywie powinno zaowocować wzrostem potencjału sprzedażowego firmy.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Similar Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.