O ile pozyskanie klienta staje się coraz prostsze, bo zróżnicowane narzędzia marketingowe są w tym kierunku rozwijane, to okazuje się że dużo trudniej jest tego klienta utrzymać. Powody są różne. Przeważnie jest to konkurencja cenowa – w przypadku sprzedaży produktów. Jeżeli cena nie jest jedynym czynnikiem na którym zależy klientowi a to ten może okazać się kompleksowość oferty, szybkość dostawy, dobry kontakt ze sprzedawcą, który jednocześnie doradza a nie tylko wciska. Te ostatnie czynniki zdecydowanie mogą przyczynić się do poprawienia relacji z kupującym, o ile, jak nadmieniliśmy nie będzie mu zależało jedynie na cenie zakupu.
Podobnie jest w usługach. Z uwagi na zróżnicowane wykonanie i trudność porównania ofert (czego można dokonać właściwie na etapie przed zakupowym, a nie z uwagi na mierzenie wyników i przebieg współpracy) utrzymanie klienta jest uzależnione od wyników oraz od tego czy spełniają one oczekiwania klienta.
Ważne jest to aby biznes się spinał – czyli jadę koszty nie przekraczały zarobków, no tak żeby uzyskane pieniądze mogą być zainwestowane w inne źródła pozyskiwania i utrzymania klientów.
Warto podkreślić że w każdej firmie stały klient wart jest 10 razy więcej niż klient jednorazowy. Dlatego zdobytego jest klienta należy pielęgnować i spełniać jego oczekiwania biznesowe.
Dobrą praktyką agencji reklamowych jest traktowanie budżetu i firmy klienta tak jak swojej własnej. Tego typu misją kieruje się jedna z gdańskich agencji – zobacz
Skuteczną metodą utrzymania klientów jest zaproszenie do bycia ambasadorem Marki. Koszt firmy handlującej zwykle jest nieduży, w porównaniu do kosztów pozyskiwania coraz to nowych klientów, którzy są mało wartościowi jeżeli dokonują jednorazowych w brązowych zakupów. Dlatego inwestycja utrzymanie klienta jest tak ważna, bo pozwala, przekłuć LifeTimeValue na korzyść dla obu stron w biznesie.
Kluczem do osiągnięcia nowego rodzaju więzi, mogą być relacje, które zęby internetu można budować na rozmaite sposoby. Oczywiście zależy nam też aby pielęgnować naturalne relacje, tradycyjnymi metodami. Najlepsze będą tutaj spotkania integracyjne, networking, wyjazdy organizowane dla najlepszych klientów. Tego typu działaniami mogą pochwalić się firmy z dużymi budżetami, ale warto podkreślić że także mniejsze organizują coraz częściej tego typu działania. Klient który przynosi roczny dochód rzędu kilku tysięcy złotych może być potraktowany z należnymi honorami, w skali zarobku niewielkim kosztem będzie zaproszenie go na dwudniowy wypad integracyjny.
- Konferansjer – mistrz ceremonii i gospodarz niezwykłych wydarzeń - 16 sierpnia 2023
- Uprawnienia cieplne – klucz do skutecznego zarządzania systemami grzewczymi - 9 sierpnia 2023
- Tanie akcesoria do elektronicznych papierosów – jak znaleźć dobre oferty - 14 lipca 2023